Spółka komandytowo – akcyjna, zakładać czy likwidować?

Spółka komandytowo – akcyjna jest jedną z tych form prowadzenia działalności gospodarczej, którą przedsiębiorcy wybierają przede wszystkim ze względu na korzyści podatkowe. W praktyce bowiem pozwala ona na połączenie zalet spółki osobowej (brak podatku od osób prawnych – podatek płacą tylko wspólnicy i akcjonariusze) i spółek kapitałowych (ograniczona odpowiedzialność wspólników, bądź brak takiej odpowiedzialności w przypadku akcjonariuszy). Dodatkowo, korzystna uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego pozwala wspólnikom na swobodne ustalanie momentu, w którym przyjdzie zapłacić podatek.

Taka liczba podatkowych korzyści okazała się zbyt trudna do zaakceptowania przez Ministerstwo Finansów, które postanowiło uczynić spółki komandytowo – akcyjne podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Zaproponowana zmiana w przepisach okazała się mocno niedopracowana stąd też fiskus plan zmian musi odłożyć na przynajmniej rok. Tym samym podatnicy mają dość czasu by skorzystać z dobrodziejstw spółki komandytowo akcyjnej i w możliwie bezbolesny sposób przekształcić ją w inną formę wraz z końcem roku 2013.

Rok czasu to niewiele by myśleć o długoterminowym interesie ale w sam raz by na przykład wykorzystać spółkę komandytowo – akcyjną do przeprowadzenia transakcji sprzedaży składnika majątku i zaoszczędzić na podatku. Warto też pamiętać, że obecne przepisy pozwalają na korzystne podatkowo zakończenie działalności takiej spółki i zabezpieczenie przed podatkiem wypracowanego przez nią zysku.

Osoby zainteresowane sposobami sensownego i opłacalnego wykorzystania szansy jaką daje ostatni rok funkcjonowania SKA zapraszam na cykl szkoleń, które będę prowadził w lutym w największych miastach Polski (m. in. Warszawa, Łódź, Wrocław). Plan szkoleń i szczegóły znajdą Państwo w zakładce Najbliższe szkolenia.