Podatki dochodowe 2014

Jak co roku, tuż przed 1 grudnia, zostaje opublikowany Dziennik Ustaw z porcją nowych przepisów dotyczących podatków dochodowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia. Nie inaczej było i w tym roku i 27 listopada opublikowano ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. poz. 1387). Główną zmianą w podatkach dochodowych na rok 2014 jest opodatkowanie CIT spółek komandytowo-akcyjnych.

Nowelizacja wprowadza zmiany do:

a) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.),

b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.),

c) ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353 z późn. zm.).

Zmiany w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) dotyczą trzech podstawowych kwestii, tj.: objęcia podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek kapitałowo-akcyjnych, zasad opodatkowania transakcji sekurytyzacyjnych oraz zwolnienia z opodatkowania przychodów Krajowego Funduszu Kapitałowego.

Istotą zmiany w zakresie CIT jest nadanie spółce komandytowo-akcyjnej statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Wspólnicy, zarówno akcjonariusze, jak i komplementariusze podlegać będą opodatkowaniu od faktycznie uzyskanego przez nich dochodu z tytułu uczestnictwa w zysku takiej spółki. Ustawa wprowadza również szereg modyfikacji o charakterze redakcyjnym i dostosowującym, których celem jest objęcie zakresem poszczególnych regulacji spółki komandytowo-akcyjnej.

W sferze transakcji sekurytyzacyjnych ustawa przewiduje zmianę terminu zaliczania przez banki do przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodów ze zbycia praw do strumienia pieniądza z sekurytyzowanych wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek). Przychód ten powstanie w banku nie w dacie zbycia praw do strumienia pieniądza, lecz w dacie wymagalności rat kapitałowych tych wierzytelności lub w dacie ich zapłaty, jeżeli zapłata nastąpiła przed upływem terminu wymagalności.

Zmiana w zakresie zasad opodatkowania Krajowego Funduszu Kapitałowego polega na objęciu zwolnieniem podatkowym odsetek od środków tego Funduszu zgromadzonych na rachunkach bankowych. Istotą trzeciej zmiany w zakresie CIT jest nadanie spółce komandytowo-akcyjnej statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Wspólnicy, zarówno akcjonariusze, jak i komplementariusze podlegać będą opodatkowaniu od faktycznie uzyskanego przez nich dochodu z tytułu uczestnictwa w zysku takiej spółki. Ustawa wprowadza również szereg modyfikacji o charakterze redakcyjnym i dostosowującym, których celem jest objęcie zakresem poszczególnych regulacji spółki komandytowo-akcyjnej.

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy zwolnienia dochodu uzyskanego ze zbycia udziałów w spółce kapitałowej, papierów wartościowych oraz tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, otrzymanych w drodze darowizny – w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn. W przypadku zbycia wskazanych papierów wartościowych spadkobierca będzie mógł odliczyć wydatki, jakie spadkodawca poniósł na ich nabycie. Zmiany w ustawie o podatku tonażowym mają charakter dostosowawczy i stanowią konsekwencję rozszerzenia zakresu podmiotowego podatku dochodowego od osób prawnych o spółki kapitałowo-akcyjne.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r., z wyjątkiem przepisu przejściowego przewidującego obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.